درود بر پارسی زبانان
جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر .«امام خمینی (ره)»

 

منوچهر

پس از نابودی ایرج، یکی از کنیزکان او به نام ماه آفرید، دختری آورد که فریدون او را در نهان می پرورد و آنگاه به همسری برادرزاده ی خود - پشنگ - در می آورد. از ایشان پسری به دنیا می آید که منوچهر نام می گیرد. آنگاه نور چشم به فریدون باز می گردد و منوچهر به کین خواهی نیای خویش با پهلوانی چون کارن (پسر کاوه آهنگر)، سام، نریمان، و گرشاسب بر لشگریان سلم و تور می تازد و نخست تور را از پای در می آورد، سپس سلم را. فریدون سالخورده منوچهر را به سام می سپارد و خود جان به جان آفرین تسلیم می کند. منوچهر یکصد و بیست سال پادشاهی کرد و هنگام مرگ سلطنت را به پسر خود نوذر سپرد.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 20:51 :: توسط : The M.F

 

گرشاسپ پسر زو

گَرشاسپ یا گَرشاسب، پسر زو، از پادشاهان پیشدادی است. او را نباید با گرشاسپ پهلوان و نیای بزرگ رستم اشتباه کرد.

نام گرشاسپ از اوستایی کِرِساسپَ گرفته شده و به معنی «دارنده اسب لاغر» است.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:49 :: توسط : The M.F

 

قارن

قارن پسر کاوه آهنگر و یکی از پهلوانان ایرانی شاهنامه و سپهدار ارتش ایران از زمان پادشاهی فریدون تا کی‌قباد است. وی بسیار دلیر بود و به همین دلیل به او قارن رزم‌زن می‌گفتند.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:49 :: توسط : The M.F

 

فریبرز پسر کاووس

فَریبُرز در شاهنامه ی  فردوسی نام پسر کیکاووس شاه ایران است. طوس سپهسالار ایران او را پس از کیکاووس شایسته  ی  شاهی می‌دانست و گودرز کیخسرو را ولی در آخر کیخسرو به شاهی رسید. او فرنگیس زن سیاوش را با رضایت کی‌خسرو پسر سیاوش و شاه ایران به زنی گرفت. در جنگ دوازده رخ فریبرز در نبردی تن به تن کلباد تورانی را کشت. او به همراه بسیاری دیگر از پهلوانان پس از عروج کی‌خسرو به آسمان در راه برگشت در توفان برف ناپدید شد.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:47 :: توسط : The M.F

 

فرود پسر سیاوش

در اسطوره‌های ایرانی فرود پسر سیاوش و جریره دختر پیران است.

خلاصه ی  داستان فرود سیاوش در شاهنامه

فرود سرانجام در جنگی که در اثر بی کفایتی و دژراهبری طوس که از دستورها و فرمانهای کیخسرو سرپیچی کرده بود و به همین سبب جنگی کاملاً ناضروری را بین ایرانیان از یکسو و فرود و یارانش از سوی دیگر پدید آورده بود، بدست بیژن و رهام (عموی بیژن) توأما کشته می‌‌شود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:46 :: توسط : The M.F

 

فرشیدورد پسر ویسه

فَرشیدوَرد یکی از برادران پیران است که در جنگ دوازده رخ پس از کشته شدن پیران به همراه برادر دیگر خود لهاک گریخت. گستهم آندو را تعقیب کرد و کشت.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:39 :: توسط : The M.F

 

فرامرز پسر رستم

فرامرز از پهلوانان ایرانی در شاهنامه ی  فردوسی است. او پهلوان و فرزند رستم دستان بود. او سرانجام به دست بهمن پسر اسفندیار کشته شد.

فرامرز در دیگر کتاب‌های پهلوانی و یا داستان‌های الحاقی شاهنامه هم آمده مانند «برزونامه» که در آن یکی از کارهای مشهور او نبرد به جای رستم با برزو پسر سهراب بود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:39 :: توسط : The M.F

 

شیده

شیدَه پسر افراسیاب شاه توران است. کی‌خسرو شاه ایران او را در آخرین جنگی که به کین خواهی سیاوش درگرفت کشت.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:38 :: توسط : The M.F

 

سیندخت

سیندُخت یکی از شخصیت‌های داستانی در شاهنامه فردوسی، مهم‌ترین کتاب حماسه در زبان فارسی است.

سیندخت زن مهراب‌ والی کابل و مادر رودابه و نیای مادری رستم بود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:36 :: توسط : The M.F

 

شغاد پسر زال

شَغاد یا شُغاد نام برادر رستم است که موجب کشته شدن او و دیگر برادرش زواره و رخش شد. او در شکارگاه چاهی کند و آن را پر از تیغ و نیزه کرد. سپس رستم را به بهانه ی  شکار به آنجا برد و رستم سوار بر رخش به همراه زواره در آن چاه افتادند. رستم پس از افتادن در چاه در حالی که زخمی شده بود تیری به شغاد زد و او را کشته و کین‌ستانی کرد.

شغاد داماد شاه کابل بود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1390برچسب:, :: 20:33 :: توسط : The M.F

درباره تارنما
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و درود فراوان. این تارنما صرفا برای یاد آوری گذشته ی گهر بار ایران اسلامی می باشد . تاریخ و تمدنی که باعث افتخار ایرانیان شده است . ایرانیانی که در عصر جاهلیت دنیا یگانه پرست بودند . این دلیلی بر نژاد پرستی و تعصبات نژادی نیست بلکه به عنوان هم میهن تاریخ کشورمان را تحسین می کنیم. در این تارنما هیچ گونه هدف سیاسی یا تبلیغی نداشته و نخواهیم داشت . هم چنین به این اعتقاد راسخیم که برای نشان دادن سربلندی ایران عزیز هیچ نیازی به زیر پا گذاشتن ادب و همچنین توهین به اقلیت ها ی قومی در سرتاسر دنیا به ویژه در ایران اسلامی نمی باشد . پس از دوستان گرامی درخواست می کنم اگر مواردی غیر از موارد ذکر شده را در این تارنما مشاهده نمودند ، به این جانب اطلاع دهند . چو ایران نباشد تن من مباد . The M.F
واپسین پست ها
نگارندگان
دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا تارنمای این جانب را را با عنوان کوروش کبیر «پیامبر الهی» به آدرس the-great-cyrus.mihanblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 2759
تعداد مطالب : 179
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1