درود بر پارسی زبانان
جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر .«امام خمینی (ره)»

 

26- آیا می دانید : داریوش بزرگ بعد از تصرف بابل 25 هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بود آزار کرد .

27- آیا می دانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهرای بزرگ کوروش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین می رفت که بعد ها جاده ابریشم نام گرفت .

28- آیا می دانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش بزرگ به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد که فقط ماکت پرسپولیس 3 سال طول کشید و کل ساخت کاخ 32 سال به طول انجامید .

29- آیا می دانید : داریوش بزرگ برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده 25 هزار کارگر به صورت 10 ساعت در تابستان و 8 ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استاد کار هر 5 روز یکبار یه سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غر از مزد آن ها روزانه 250 گرم گوشت همراه با روغن کره عسل و پنیر می داده است و هر 10 روز یکبار استراحت داشتند .

30- آیا می دانید : داریوش بزرگ در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته ی مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب می شده . این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بوده اند و بدون پرداخت مزد که با شلاق همراه بوده است .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 22 مرداد 1390برچسب:, :: 18:32 :: توسط : The M.F

 

20- آیا می دانید : اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط کوروش بزرگ در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد .

21- آیا می دانید : دیوار چین با بهره گیری از دیواری که کوروش نبی در شمال ایران در سال 544 قبل از میلاد ساخت ، ساخته سد .

22- آیا می دانید : اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشکری و کشوری به مدت 40 سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کوروش بزرگ در ایران پایه گذاری کرد .

23- آیا می دانید : کمبوجیه فرزند کوروش کبیر به دلیل کشته شدن 12 ایرانی در مصر و به جای عذر خواهی فرعون مصر از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود و به همین دلیل کمبوجیه با 250 هزار سرباز ایرانی در روز 42 ازآغاز بهار 525 قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد . و به دلیل قحطی در مصر مقدار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری و جود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان می دهد . و به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنا ننمود .

24- آیا می دانید : داریوش بزرگ طرح تعلیمات عمومی و سواد آموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگذین خط پهلوی نام گرفت . ( داریوش به حق متعلق به زمان خود نبود و 2000 سال جلو تر از خود می اندیشید )

25- آیا می دانید : داریوش بزرگ  519 قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس ( شهر پارس ) در پاییز و زمستان 518 طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بر روی کاغذ آورد .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 مرداد 1390برچسب:, :: 9:0 :: توسط : The M.F

 

گئومات(۵۲۱ تا ۵۲۲ ) یا گومات نام مغی بود که در غیاب کمبوجیه پادشاه هخامنشی (کمبوجیه آن زمان در مصر بود) به عنوان بردیا برادر کمبوجیه بر تخت نشست و خود را شاه خواند. بنا به روایتی که در کتیبه ی بیستون داریوش بزرگ آمده‌است، کمبوجیه پیش از رفتن به مصر برادر خود، بردیا، را کشته بود لیکن مردم از این موضوع خبر نداشتند. از این رو گئومات توانست خود را در نزد عامه بردیا جا زند و بعد از نشستن بر تخت (در پارس) به کشتن نزدیکان که از این راز اطلاع داشتند پرداخت. کمبوجیه پیش از آنکه بتواند این بردیای دروغین را به زیر کشد درگذشت. سرانجام داریوش بزرگ به کمک دیگر نجبای پارسی در طی کودتایی گئومات را کشت و خود بر تخت نشست.

جنبش گئومات مغ

جنبش گئومات مغ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جنبش‌های اجتماعی در تاریخ ایران شناخته می‌شود که به دست یکی از بزرگان زرتشتی به نام گئوماتای مغ در زمان شاهنشاهی کمبوجیه آغاز شد.

شاهنشاهی گئوماته مغ

کَمبوجیه یا کامبوزیا (کامبیز)، پسر بزرگ کورش بود و هنگامی‌که به پادشاهی نشست دستور داد برادرش، بَردیا، را که فرمان روای نواحی شرقی ایران بود بکشند و سپس خود به سوی مصر لشکر کشید. وی پس از شکست‌ها و تحمّل تلفات بسیار توانست دولت فرعون‌های مصر را که بیش از سه هزار سال حکومت کرده بودند براندازد و وارد مصر شود. در راه بازگشت هنگامی که شنید شخصی به نام بَردیه قیام کرده و خود را پادشاه ایران خوانده‌است به خود زخمی زد که موجب مرگش شد.

نشستن بر تخت شاهی

با بهره‌گیری از نبود کمبوجیه، گئومات ضمن آگاهی از راز کشته‌شدن بردیا، با کمک شماری از زرتشتیان معتصب و برادرش که در از نگهبانان کاخ‌های شاهی بود، به پایتخت آمد و خود را که به بردیا شبیه بود، شاه ایران خواند. گئومات در کتیبه ی بیستون توسطداریوش بزرگ فرصت‌طلبی شمرده شده‌ است که آرزوی بازپس‌گیری قدرت و واگذاری آن به خاندان ماد را در سر می‌پروراند. داریوش بزرگ می‌نویسد: «کسی پیدا نشد تا پادشاهی را از گئوماتای مُغ بازستاند تا آن که من آمدم.» مورخان یونانی نیز آورده‌اند که گئومات از ترس شناخته شدن، با آشنایان خود قطع رابطه کرد.

 

حمایت از طبقات فرودست

او بر خلاف کورش و کمبوجیه نسبت به ادیان و دیگر مذاهب مدارا نداشت. همه ی معابد و بت‌خانه‌ها را جز آتشکده‌های زرتشتی ویران ساخت. این معابد همه آراسته به سنگ‌ها و فلزات گران‌بها و مهم‌ترین کانون‌های ثروت و تجمل بودند، اما گئومات به جای اشراف و بزرگان به طبقات پایین‌تر و کشاورزان روی آورد، و آنان را از پرداخت مالیات برای سه سال بخشید و برای گسترش کشاورزی و دامداری به اصلاحاتی سودمند دست زد. زمین‌های بزرگ و گلّه‌های بی شمار و بردگان متعدّد را از اشراف و ثروت‌مندان گرفت و، در نظامی که گونه‌ای آزادی و مساوات در آن رعایت می‌شد، همه را به کشاورزی و آبادانی گماشت.

اقدامات گئومات

گئومات بعد از رسیدن به پادشاهی فرامینی صادر نمود که برخی از این فرامین به سقوط خود او منجر گردید.اینک به شرح اقدامات گئومات در طول ۸ ماه الی یکسال و نیم دوران پادشاهی او می پردازیم.

بخشیدن سه سال مالیات مردم و لغو خدمت نظام عمومی: گئومات برای آنکه مردم را از خویشتن خوشنود سازد مبادرت به انجام کارهای مذکور نمود.

ویران کردن معابد: گئومات دستور داد تا تمام معابد ملل تابعه را ویران نمایند. این اقدام نشان می‌دهد که او یک مغ متعصب بوده و از سیاست بی‌خبر بوده است زیرا یکی از دلایل سقوط پادشاهی او را می‌توان همین اقدام وی حساب نمود. داریوش در کتیبه خود می‌گوید:« گئومات معابد را ویران کرد و من دوباره آن‌ها را آباد کردم»

دوری گزیدن از مردم و درباریان: از جمله دستورهای عجیب گئومات که منجر به قتل وی گردید دوری گزیدن از مردم و درباریان بود. در آغاز این دستور وی چندان عجیب نمی‌نمود زیرا پادشاه به علت تشریفات خاص سلطنتی در بسیاری از موارد از مردم و درباریان دور بود. لیکن مشکل از زمانی آغاز گردید که گئومات دستور داد که نجبای هفتگانه هخامنشی نیز با وی دیدار ننمایند. این اقدام وی شک روسای قبایل هفتگانه مذکور را برانگیخت. زیرا آن‌ها در دربار از چنان مقامی برخوردار بودند که در هر زمان و بدون اجازه از پادشاه می‌توانستند به کاخ سلطنتی مراجعه نموده و با پادشاه ملاقات نمایند.

قتل گئومات

خبر بر تخت نشستن گئومات مغ (بردیای دروغین)، در حالی به کمبوجیه رسید که در حال بازگشت از مصر بود. هرچند که کمبوجیه پیش از رسیدن به پایتخت درگذشت، ولی داریوش بزرگ که به دروغین بودن گئومات مغ پی برده بود با همکاری بزرگان هخامنشی وی را کشتند و حکومت را برای پارسیان بازپس گرفتند. هرودوت نوشته‌ است که از کشته شدن گئوماته مغ همه ی مردم آسیا جز پارسیان اندوهگین بودند و برای او می‌گریستند.

دستور گئومات در دوری از روسای قبایل هفتگانه موجب گردید که روسای مذکور به تحقیق در خصوص هویت بردیا بپردازند. نتیجه تحقیق روشن بود: بردیا همان گئومات بود که با اطلاع از قتل بردیای واقعی خود را به جای او قرار داده بود. بعد از روشن شدن ماجرا هفت نفر از قبایل مذکور با هم پیمان بستند که گئومات را به قتل برسانند. آن‌ها خود را به کاخ شاهی رسانده بعد از کشتن نگهبانان به گئومات دست یافته وی را به قتل رساندند و سپس به قتل و غارت مغان پرداختند. سرکرده این گروه شخصی به نام داریوش بود که بعدها در تاریخ به داریوش کبیر مشهور شد. بعد از قتل گئومات داریوش به سلطنت رسید.

در ضمن در برخی منابع آمده است که گئومات یکی از گوش هایش را از دست داده بود و این هم ممکن است یکی از دلایل دوری گزیدن او باشد .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 14 مرداد 1390برچسب:, :: 18:30 :: توسط : The M.F

 

جشن سَده، یکی از جشن‌های همگانی ایران کهن، با افروختن خرمن هیزمی که برزگران، از پگاه گرد آورده‌اند، آغاز می‌شود. جشن سده یک جشن ملی است و به هیچ دین و مذهبی مرتبط نیست.

جشن سده در شاهنامه

داستان پدیدآمدن آتش و بنیاد نهاندن جشن سده در شاهنامه بدین گونه آمده است که هوشنگ با چند تن از نزدیکان از کوه می‌گذشتند که مار سیاهی نمودار شد. هوشنگ سنگ بزرگی برداشت و به سوی آن رها کرد. سنگ به کوه برخورد کرد و آتش از برخورد سنگ‌ها برخاست :

البته دکتر خالقی مطلق و دکتر رضا مرادی غیاث آبادی داستان کشف آتش در زمان هوشنگ را الحاقی می دانند. اولی بر مبنای مطالعات نسخه شناسی و دومی بر اساس یافته های باستان شناسی.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 14 مرداد 1390برچسب:, :: 5:0 :: توسط : The M.F

 

با سلام

تا کنون فکر کرده اید که چرا برخی از بزرگان در زمان های قدیم از دین اسلام آسیب دیده و خود را بی نیاز از آن می دانستند ؟

این موضوع را با مثالی برایتان روشن می کنم.

اگه شخصی نتواند شطرنج را به خوبی بازی کند می تواند بعد از باخت تمام تقصیر ها را بر سر قوانین شطرنج بریزد و آن ها را ناقص شمارد و خود او مرجع این بازی شود ؟

یا کسی که نمی تواند به درستی از زبان خویش استفاده کند و یا بی ادبانه سخن کند می تواند بر قواعد زبان ایراد گیرد و یا این که کوتاهی از خود اوست ؟

همان طور که می دانید دین اسلام آخرین دین الهی و به دست بهترین انسان هر دو عالم پیامبر اکرم (صلی اله علیه و آل ) به دست ما رسیده است .

پیامبر ما به دلیل معصومیتشان دین اسلام را به طور کامل از فرشته ی وحی گرفته و آن را تمام و کمال به انسان رسانده اند.

خب بس چه چیزی باعث آسیب دیدن برخی انسان ها از این دین می باشد ؟

نوشته ی زیر را بخوانید:

آیا می دانید : محمد ابن زکریای رازی دانشمند قرن سوم پس از به تنگ آمدن از قوانین اسلامی به صورت کاملا علنی انسان ها را از پیامبری محمد (صلی اله علیه و اله) بی نیاز دانست . وی می گوید : «عقل بزرگترین موهبت خداوند است و به مدد آن می توانیم در این دنیا و آن دنیا سعادتمند شویم و به راهنمایی خِرَد از وجود انبیا مستغنی هستیم .»

شاید باعث تعجب باشد که این سخنان از دانشمندی ایرانی و مسلمان به زبان آمده است . من این متن را به بسیاری از دوستان و نزدیکانم نشان دادم و آنان نیز بسیار متعجب شدند و احتمال من این است که کسی به تاریخ این متن توجه چندانی ندارد.لطفا متن را دوباره بخوانید . و به تاریخ آن نیز توجه کنید.

همان طور که مشاهده کردید این رویداد در قرن سوم پس از پیامبر می باشد که دنیا از وجود مبارکشان بی بهره می باشند . و همچنین به گواهی تاریخ این زمان ، زمانی است که امامان بزرگوارمان نیز در شرایط خفگان می باشند . و مردم نیز از مکاتبه و مصاحبه با آن ها نیز کم توانند .

این زمان به خلفای اموی (لعنت خدا بر آنان باد ) باز می گردد . در این دوره ها حدیث های زیادی جلع و امامان ما مورد آزار آنان واقع می شدند . قوانینی به اسم دین و شریعت به مردم تحمیل می شد .

همان طور که می دانید یزید برای عوام فریبی شراب را بسم الله شروع می کرد و نمازش نیز قضا نمی شد . این جز عقب ماندگی اعراب بیابان گرد و بی فرهنگ بیانگر چیز دیگر نمی باشد و ناراضیان از دین در اصل ناراضیان از شیاطینی که در راس آنان بنی امیه بود و در لباس دین داری ظاهر و اظهار دین داری می کردند و به اسم دین هر کار ناشایستی را انجام می دادند.

هم اکنون می توان  نتیجه گرفت که اگر ما از چیز بر حقی خوشمان نیاید و یا از آن ناراضی باشیم ، یا خودمان بر حق نیستیم و یا آن را به گونه ای نا مطلوب به ما معرفی کرده اند .

بر ایرانی و پارسی بودن خود افتخار کنید .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 9 مرداد 1390برچسب:, :: 5:10 :: توسط : The M.F
درباره تارنما
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و درود فراوان. این تارنما صرفا برای یاد آوری گذشته ی گهر بار ایران اسلامی می باشد . تاریخ و تمدنی که باعث افتخار ایرانیان شده است . ایرانیانی که در عصر جاهلیت دنیا یگانه پرست بودند . این دلیلی بر نژاد پرستی و تعصبات نژادی نیست بلکه به عنوان هم میهن تاریخ کشورمان را تحسین می کنیم. در این تارنما هیچ گونه هدف سیاسی یا تبلیغی نداشته و نخواهیم داشت . هم چنین به این اعتقاد راسخیم که برای نشان دادن سربلندی ایران عزیز هیچ نیازی به زیر پا گذاشتن ادب و همچنین توهین به اقلیت ها ی قومی در سرتاسر دنیا به ویژه در ایران اسلامی نمی باشد . پس از دوستان گرامی درخواست می کنم اگر مواردی غیر از موارد ذکر شده را در این تارنما مشاهده نمودند ، به این جانب اطلاع دهند . چو ایران نباشد تن من مباد . The M.F
واپسین پست ها
نگارندگان
دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا تارنمای این جانب را را با عنوان کوروش کبیر «پیامبر الهی» به آدرس the-great-cyrus.mihanblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 179
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1